Laatst had ik een interessant gesprek met een Volvo specialist. Hij vertelde dat de hoge verkoopwaarde van Volvo’s op de occasion markt mensen al snel Volvo fan maakte. Prachtige auto’s natuurlijk, maar dit idee dat van hoge restwaarde die toekomstige aankoop stimuleert is niks nieuws. De koning in dit aspect: Apple

De nieuwe Iphone, altijd duurder

Wie geen Apple fan is kijkt vaak verbaasd naar de prijs van de nieuwe telefoon. Deze lijkt alsmaar duurder en duurder te worden. Waar Apple’s grootste concurrent Samsung ook duurder word gaat dit niet in het tempo van Apple. Een curieus fenomeen voor velen, maar voor Apple gebruikers, zeker zij die elk jaar hun telefoon vernieuwen weten wat hier achter schuilgaat: de tweedehands waarde. Als je een nieuwe telefoon hebt heb je je oude niet meer nodig. Deze verkoop je dan snel. Een Iphone heeft een robuuste tweedehands waarde, wat de verkoopbeslissing verandert. Waar iemand die begint met Apple misschien wat schrikt van een €1200 euro prijskaartje. Maar als je oude telefoon een restwaarde heeft van €500, is de nieuwe telefoon eigenlijk maar “€700”. Wie online kijkt ziet dat de restwaarde van een Iphone vaak een percentage is van de originele aankoopprijs. Dit creëert een interessante cyclus waar een nieuwe telefoon gerechtvaardigd is door de verkoopwaarde. Vervolgens heeft de nieuwe telefoon een hogere restwaarde. Hierdoor kan Apple steeds een hogere prijs vragen. Maar wat betekent dit voor instappers?

Wisselkosten

Weinig Apple gebruikers hebben maar één Apple product. Vaak hebben meerdere gezinsleden Apple producten, zowel mobiel als PC. Sterk hiervoor is de Apple Cloud, een service die steeds beter word naarmate je meer producten van Apple hebt. Hierdoor blijven mensen vaak Apple kopen, zelfs als ze hun vraagtekens hebben bij een nieuwe lijn. Deze wisselkosten maken andere opties “duurder”, waardoor Apple een sterke optie blijft voor deze klanten. Daarom is deze tweedehands markt zo belangrijk voor Apple. Het zorgt er niet alleen voor dat producten een steeds hogere prijs kunnen hebben. Het zorgt er ook voor dat er betaalbare Apple producten op de markt zijn zonder dat Apple deze zelf voor deze prijs hoeft aan te bieden. Hierdoor kunnen ze indirect dit segment bedienen zonder de merkidentiteit van hoge kwaliteit en hoge prijs te verwateren. Al deze klanten raken gewend aan Apple, en blijven hopelijk in de Applesfeer hangen. Wanneer je dus de nieuwe prijs zit van de nieuwe Iphone, weet dat het geen hype is. Het is uitgekiende gedecentraliseerde logistiek.