My Brand

My Brand is een relatief jong merk, het is in 2009 opgericht, en is opgericht door twee Italianen, namelijk de broertjes Guiseppe en Domenico Giannattasio. Het oprichten van het merk was eerst eigenlijk een grap, maar toen ze merkten dat er vraag naar was, hebben ze het merk doorgezet en uitgebreid met andere items dan shirts. Ook bij veel bekende Nederlanders is dit merk gespot, waardoor het ook bij de Nederlandse jongeren onder de aandacht is gekomen. De t-shirts van het merk bevatten vaak opvallende prints en liggen in dezelfde ontwerpsfeer ligt als Philipp Plein. Echter liggen de prijzen van My Brand wat lager en is dit merk dus toegankelijk voor een breder publiek.

BALR.

Balr is opgericht door Demy de Zeeuw in 2013, bij het Nederlands publiek beter bekend als professioneel voetballen. Demy kreeg echter tijdens het WK in Aftrika een finke trap tegen zijn hoofd waardoor hij een tijd niet kon voetballen. Ook daarna duurde het even voordat hij weer op niveau was. Toen hij met zijn team op het vliegveld stond en velen een Louis Vuitton koffer hadden, kwam hij op het idee van zijn eigen modemerk. Het merk heeft als doel om de consument te laten voelen hoe het is om te leven als een professioneel voetballer. Vooral de t-shirts met de tekst BALR. erop zijn erg populair onder jongeren. Balt is afgeleid van het woord baller, wat staat voor het luxeleven van een professioneel voetballer met genoeg geld, mooie huizen en knappe vrouwen.

Kenzo

Een relatief ouder merk dan Balr is Kenzo. Kenzo is in 1970 opgericht door Kenzo Takado, een japanner die in Parijs een grote naam voor zichzelf maakte in die tijd. In 1999 is Takado met pensioen gegaan, echter bleef zijn mening van belang voor zijn opvolgende ontwerpers. Gelukkig was deze mening niet doorslaggevend, anders had het bekende Kenzo sweatshirt met het tijgerhoofd nooit op de markt gekomen.

Deze is ontworpen door Humberto Leon. Toen Leon echter vertelde dat hij een trui wilde maken van het materiaal sweatshirt, reageerde Takado hierop dat sweatshirt niet een materiaal is wat het modewerk gebruikt. Gelukkig heeft deze uitspraak niet tot annulering van dit ontwerp geleden, de t-shirts en truien met het tijgerhoofd hebben Kenzo namelijk in de afgelopen jaren bij een breder publiek bekend gemaakt. Wat ook geholpen zal hebben, is dat dit ontwerp door een aantal grote sterren gedragen is, zoals Selena Gomez en Beyoncé.